Nieuwe grafsteen Jacobus van der Waal

Een nieuwe/oude grafsteen

Op de oude begraafplaats rond de Grote Kerk van Sommelsdijk vinden al lang geen begrafenissen meer plaats. De meeste grafstenen van vroeger zijn verwijderd. Alleen in het hoekje achter het verdwenen deel van de kerk zijn nog grafstenen van de vroegere ‘eerste klasse’ bewaard gebleven, plus de grafkelder van de familie Van Aerssen.

oudDus is het opmerkelijk dat er vlakbij het pad naar de toreningang nog altijd een steen lag uit 1918. Waarschijnlijk is die steen ergens blijven liggen en toen maar daar gelegd; het is niet na te gaan of de steen en het bijbehorende graf daar in 1918 gemaakt zijn.

De steen bleek vorig jaar gebroken en dat ging een nazaat ter harte. Drie kleindochters van de overledene hebben toestemming van de gemeente, als beheerder van dit terrein, gekregen om een vervangende steen te plaatsen.

plaatsZo ligt er een nieuwe steen voor Jacobus van der Waal, ruim honderd jaar na zijn dood. Over Jacobus persoonlijk is niet zoveel te melden: een veldarbeider, geboren in Sommelsdijk, wonend aan de Langeweg, aan de Middelharnisse kant, getrouwd met Sijtje van Vliet, samen drie zoontjes en er was een vierde kind, ook een zoon, op komst toen de vader overleed.

Wat wel vermeldenswaard is, is dat Jacobus waarschijnlijk het eerste slachtoffer in Middelharnis was van de Spaanse Griep, de ziekte die in het najaar van 1918 een groot aantal slachtoffers eiste, vooral onder kinderen en jong-volwassenen.

nieuwVanaf 26 oktober, de sterfdag van Van der Waal, tot 6 december overleden in Middelharnis 35 mensen, met een piek rond de periode 3 tot 16 november. In Sommelsdijk hetzelfde beeld. In dat dorp overleden in heel 1918 53 mensen, en in de periode van half oktober tot begin december 27, dus de helft van alle sterfgevallen van dat jaar.

Jacobus werd in zijn geboortedorp begraven, zijn weduwe heeft het in haar eentje moeten redden, met vier kleine kinderen. Werkhuizen en steun van familie hielpen haar de moeilijke jaren door. Toch kwam er een grafsteen, en dat was niet altijd mogelijk of gebruikelijk. Ook met steun van familie? De kleindochters kunnen het niet vertellen, maar willen wel hun grootouders in herinnering houden.

Aanvullende informatie: de weduwe Sijtje van der Vliet is op 83-jarige leeftijd in 1972 overleden.

Dit onderzoek is uitgevoerd door mevr. Eva Lassing-van Gameren.

Bron: Het Feyne Kwartier, uitgave december 2019
Met toestemming van Genealogisch centrum Goeree-Overflakkee